Infraštruktúra a stavebný trh vo Švédsku

Späť

Sektor infraštruktúry a stavebníctva predstavuje jeden z najsľubnejších trhov vo Švédsku. Švédska vláda do roku 2030 plánuje vynaložiť 64 miliárd eur na železnice, cesty a ďalšie veľké projekty, ako je napríklad výstavba 700 000 nových domov a kancelárií.

Švédsko je známe svojou skvelou udržateľnou a spoľahlivou verejnou dopravou. Ambíciou Švédska je aj naďalej ponúkať tieto vynikajúce služby, a preto je krajina ochotná vynaložiť množstvo úsilia a peňazí na realizáciu viacerých infraštruktúrnych projektov. Medzi tieto projekty patrí napríklad prevádzka, údržba alebo opätovné investovanie do štátnych železníc.

V prípade švédskych štátnych železníc, pôjde o najväčšiu investíciu v modernej histórii krajiny. Švédsko totižto plánuje investovať približne 25 miliárd eur do vysoko-rýchlostnej železnice spájajúcej tri najväčšie mestá krajiny: Štokholm, Göteborg a Malmö. Investovať sa však bude aj na lokálnej a regionálnej úrovni. Na nasledujúcej mape môžete vidieť niekoľko príkladov týchto projektov.

Medzi najväčšie lokálne a regionálne infraštruktúrne projekty vo Švedsku patrí:

  • Západo-švédska dohoda: Infraštrukúrny balík v Göteborgu (3,4 miliárd eur)
  • Göteborská prístavná linka: 10 kilometrov dlhá dvoj-koľajná koľajnica (300 miliónov eur)
  • BoStad 2021: Vybudovanie 7 000 nových rezidencií do konca roku 2021
  • 6 nových liniek metra: 2018-2026 (2,9 miliardy eur)
  • Promenadstaden: 140 000 nových rezidencií do roku 2030
  • Nyhamnem: Konštrukcia 9 000 nových rezidencií a 16 000 nových kancelárskych priestorov (850 miliónov eur)

Sektor dopravy vo Švédsku ovplyvňuje viacero orgánov. Orgány spolupracujú s vládnou agentúrou LFV, ktorá zastupuje švédske letiská a letecké navigačné služby, švédskou námornou správnou a švédskou dopravnou agentúrou. Ich spoločným cieľom je zjednodušiť každodenné cestovanie ľudí po mori, cestách, ale aj železniciach a vo vzduchu.

Švédske stavebné spoločnosti majú popredné postavenie vo svete a používajú najefektívnejšie a najinovatívnejšie dostupné techniky. Okrem toho úzko spolupracujú s výskumnými ústavmi a snažia sa tak zvýšiť svoju efektivitu. Stavebný trh vo Švédsku je však súťaživý a konsoliduje sa. Finančne silnejšie spoločnosti často kupujú finančne slabšie spoločnosti, čím vzniká nedostatok konkurencie. Tento trend konsolidácie sa vyskytuje aj v segmente stavebných materiálov.

Stavebné spoločnosti sú často veľmi zadlžené, a to platí najmä pre tie spoločnosti, ktoré pôsobia v segmente stavby realít a bytovej výstavby. Banky sa čoraz viac zdráhajú poskytovať tomuto sub-sektoru pôžičky a sú ochotnejšie poskytovať pôžičky spoločnostiam pôsobiacim v iných segmentoch.

Najväčšie stavebné spoločnosti

Ako môžete vidieť nižšie, spoločnosti Peab, Skanska, NCC a JM sú najväčšími stavebnými spoločnosťami vo Švédsku. Spolu tvoria viac ako 60% stavebného trhu v krajine. Spoločnosť Peab AB dosiahla najvyšší obrat v hodnote takmer 39 miliárd švédskych korún. Táto stavebná a inžinierska spoločnosť je treťou najväčšou stavebnou spoločnosťou v severských krajinách.

Vo Švédsku pôsobia štyri hlavné stavebné spoločnosti:

  • Peab – 20%
  • Skanska – 19%
  • NCC – 16%
  • JM – 6%
  • Ostatní – 39%

Fakty stavebného trhu vo Švédsku

Podiel na rast DPH v %

  • 2,4 (2017)
  • 2,3 (2018)
  • 2,0 (2019)

Ďalšie fakty stavebného trhu vo Švédsku:

  • Rast pridanej hodnoty sektora: 7,3% (2017), 4,8% (2018) 2,3% (2019)
  • Priemerný rast trhu za posledné 3 roky (%) 5,6
  • Priemerný rast trhu za posledných 5 rokov (%) 3,1
  • Stupeň orientácie na export: priemerný
  • Stupeň súťaživosti: vysoký

Nakoľko majú švédske stavebné spoločnosti veľký záujem o inovácie a využívanie nových materiálov, existuje tu možnosť spolupráce medzi zahraničnými a švédskymi spoločnosťami. Medzinárodné spoločnosti sa môžu zúčastňovať na prebiehajúcich výskumných a vývojových projektoch vo švédskych výskumných ústavoch. Vďaka tomu môžu testovať a vyvíjať stavebné techniky, ako aj udržateľné a ekologické spôsoby stavebného sektoru.

Stavby v dvoch najväčších mestách krajiny

Švédsky problém s bývaním zároveň predstavuje aj veľký národný problém. Najvýraznejší však je v dvoch najväčších mestách krajiny, v Štokholme a Göteborgu.

Štokholm je hlavným a najväčším mestom Švédska. Bývajú v ňom viac ako 2 milióny obyvateľov. Stále viac ľudí sa do hlavného mesta sťahuje a preto je potrebných čoraz viac bytov a infraštruktúry. Len v samotnom roku 2019 sa v tomto meste realizovali viaceré veľké stavebné a infraštruktúrne projekty.

Plán výstavby v Štokholme:

  • Západný Štokholm: 41 600 nových domov a 50 000 pracovných miest
  • Centrálny Štokholm: 37 200 nových domov a 100 000 pracovných miest
  • Južný Štokholm: 73 700 nových domov a 50 000 pracovných miest

Mesto okrem toho stavalo obchvat, ktorého účet mal byť na úrovni 2,1 miliardy eur a dochádzalo k rozširovaniu letiska Arland, čo stálo ďalších 1,4 miliardy eur. Okrem toho sa mesto rozhodlo postaviť 230 000 nových rezidencií, v hodnote 45 miliárd eur. Dalo by sa teda povedať, že Štokholm zažíva skutočný stavebný rozmach. Odhaduje sa však, že mesto musí v nasledujúcom desaťročí postaviť dokopy 700 000 domov za ceny, ktoré zabezpečia ich dostupnosť. Nižšie môžete vidieť stavebný plán mesta na nasledujúce roky.

Investície v okolí Štokholmu:

Do roku 2025 sa má v okolí Štokholmu investovať viac ako 95 miliárd eur.

  • 45 miliárd eur: Výstavba 230 000 nových obydlí
  • 1 miliarda eur: Projekt “Slussen”
  • 13 miliárd eur: Železnice a električky
  • 1,4 miliárd eur: Rozšírenie terminálov na letisku Arland
  • 4,2 miliardy eur: Prístavy
  • 2,1 miliardy eur: Obchvat mesta
  • 1,7 miliardy eur: Metro

V Štokholme je však obrovský nedostatok stavebných spoločností. Veľmi často sa stáva, že do súťaží o stavebné projekty sa prihlási iba jedna spoločnosť, čo vedie k vyšším cenám projektom. Tento nedostatok ponúka obrovské príležitosti pre zahraničné stavebné spoločnosti, čo môže viesť k zvýšeniu konkurencie a väčšej dostupnosti cien.

V Göteborgu žije takmer 600 000 obyvateľov, vďaka čomu je druhým najväčším mestom krajiny. Aj v tomto meste je však veľký problém s bývaním. Odhaduje sa, že do roku 2035 sa do Göteborgu prisťahuje ďalších 100 000 obyvateľov, čo povedie k obrovskému nárastu dopytu po bývaní.

Älvstaden – Riečne mesto:

  • 25 000 nových obydlí do roku 2035
  • 50 000 nových pracovných miest do roku 2035
  • Celková investícia v hodnote 250 miliárd švédskych korún

Göteborg je v súčasnosti zaneprázdnený najväčším projektom mestského rozvoja v Škandinávii. Ide o projekt Älvstaden – Riečne mesto. Súčasťou projektu je výstavba 25 000 nových obydlí za účasti 50 000 nových pracovných miest. Celková investícia dosahuje hodnotu 250 miliárd švédskych korún. Celkovým cieľom mesta je postaviť 70-80 000 nových obydlí, ktoré pokryjú nárast počtu obyvateľov.

Stavebné plány mesta Göteborg:

  • 680 000 obyvateľov mesta do roku 2035
  • 70-80 000 nových domov
  • 80 000 nových pracovných miest, z toho 50 000 v oblasti Riečneho mesta

Rovnako ako v Štokholme aj v Göteborgu je veľký nedostatok stavebných spoločností uchádzajúcich sa o projekty. To má za následok vysoké ceny projektov a obydlí. Opäť raz teda ide o veľkú príležitosť pre zahraničné spoločnosti.

zdroj: Flanders Investment & Trade

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

infraštruktúra, konštrukcie, práca vo Švédsku, stavebný trh Švédska, Švédsko

Ďalšie články

Ako ochrániť robotníkov na stavbe pred slnkom?

Okrem toho, že je slnko horúce, môže byť

Ako motivovať zamestnancov

Zamestnávateľ môže svojim zamestnancom deň zlepšiť alebo pokaziť.

Prečo azbest stále ohrozuje zdravie robotníkov na stavbe?

Azbest predstavuje veľkú hrozbu pre zdravie robotníkov na